Rafael Nadal toont zijn klasse in Madrid
NOS SportAangepast

Nadal laat zich gelden in Madrid, Tsitsipas en Dimitrov verrassend uitgeschakeld

Rafael Nadal heeft in de tweede ronde van het masterstoernooi in Madrid weer een glimp van zijn oude vorm laten zien. De 37-jarige Spanjaard versloeg de Australiër Alex de Minaur in twee sets: 7-6 (6) 6-3. De Minaur was eerder deze maand in Barcelona nog te sterk voor Nadal.

Voor Stefano Tsitsipas en Grigor Dimitrov zit het toernooi er al op. Zij verloren verrassend van een Braziliaan en een Tsjech.

Nadal had lange tijd last van blessures, maar lijkt daar in Spanje helemaal van verlost te zijn. Tegen De Minaur, de nummer 11 van de wereld, speelde hij zeer goed. De eerste set won hij na een tiebreak, de tweede set domineerde Nadal na een vroege break.

De Minaur liet zich meerdere keren verrassen door ouderwets goede passeerslagen van Nadal, die het graveltoernooi in Madrid al vijf keer won.

Hoewel de Spanjaard zeer tevreden was met zijn optreden, liet hij weten dat zijn oude niveau er nog niet helemaal is. "Nee, zeker niet. Het was wel een goed niveau en dat is bevredigend. Dat betekent veel voor me op dit moment, maar ik ben er nog niet."

In de derde ronde speelt de 22-voudig grandslamwinnaar tegen de Argentijn Pedro Cachin.

Medvedev heeft meer moeite, Sinner ook door

Jannik Sinner is ook door naar de volgende ronde. De in vorm stekende Italiaan (ATP-2) had geen enkele moeite met zijn landgenoot Lorenzo Sonego: 6-0, 6-3.

Met dat resultaat liet Sinner nogmaals zien hoe goed hij op dit moment is. Eerder dit jaar won de nummer twee van de wereld bijvoorbeeld al de Australian Open en het ABN Amro Open in Rotterdam.

Een andere favoriet voor de eindzege, Daniil Medvedev (ATP-4), had het een stuk lastiger in de Spaanse hoofdstad. Hij versloeg de Italiaan Matteo Arnaldi in drie sets: 2-6, 6-4, 6-4.

Maar moeizaam of niet, ook de Rus staat in de derde ronde. Hij treft daarin de Amerikaan Sebastian Korda.

Tsitsipas en Dimitrov struikelen

Tsitsipas kon het voorbeeld van Nadal, Sinner en Medvedev niet volgen. De nummer zeven van de wereld werd in de tweede ronde verrassend uitgeschakeld door de Braziliaan Thiago Monteiro: 6-4, 6-4.

Stefanos Tsitsipas moest zijn meerdere erkennen in Thiago Monteiro

De 25-jarige Griek kwam in de eerste set al vroeg op achterstand en kwam dat niet meer te boven. In de tweede set werd Tsitsipas direct gebroken. Hij kwam met 5-3 achter.

Tsitsipas wist tot twee keer toe een matchpoint van zijn tegenstander, die 111 plekken lager staat op de wereldranglijst, weg te werken en kwam terug tot 5-4.

In de daaropvolgende game dwong Tsitsipas een breakpoint af, maar verzilverde die niet. Monteiro's zelfvertrouwen steeg opnieuw. Weer kwam de 29-jarige Braziliaan op matchpoint te staan en ditmaal liet hij die niet onbenut.

"Dit was een van de grootste overwinningen uit mijn leven", zei de Braziliaan na afloop enigszins ongelovig.

Ook de Tsjech Majestic Mensik heeft een van zijn grootste overwinningen uit zijn leven behaald. De 18-jarige Tsjech speelde zijn allereerste ATP-wedstrijd op gravel en versloeg meteen de nummer tien van de wereld, Grigor Dimitrov: 6-2, 6-7 (4), 6-3.

Swiatek en Sakkari simpel door

Bij de vrouwen bereikten de Poolse Iga Swiatek en de Griekse Maria Sakkari zonder moeite de achtste finales. Swiatek, de nummer één van de wereld, versloeg Sorana Cirstea in twee sets: 6-1, 6-1.

Iga Swiatek op het gravel in Madrid

Swiatek dicteerde het spel en gaf in de eerste set haast niets weg. De 22-jarige Poolse wist tot vier keer toe de service van haar Roemeense tegenstandster te breken.

In de tweede set herpakte Cirstea zich iets en liet ze Swiatek iets harder werken, maar na een 1-1 stand pakte Swiatek opnieuw de leiding en gaf niets meer weg.

Sakkari, de nummer zes van de wereld, was ook in twee sets klaar. Zij hoefde maar vier games af te staan aan de Amerikaanse Sloane Stephens (WTA-33). Met 6-1, 6-3 plaatste ze zich eenvoudig voor de achtste finales.