Thomas Bach
NOS Sport

Olympisch comité: 'Zes tot acht Palestijnen doen mee aan Spelen in Parijs'

Waarschijnlijk zullen er zes tot acht Palestijnse sporters deelnemen aan de Olympische Spelen in Parijs. Dat zegt Thomas Bach, hoofd van het Internationaal Olympisch Comité tegen persbureau AFP. Zelfs als sommigen van hen zich niet kwalificeren, krijgen ze een uitnodiging.

"We hebben duidelijk gemaakt, dat zelfs als geen enkele (Palestijnse) sporter zich op sportief vlak weet te kwalificeren, het nationaal olympisch comité van de Palestijnen kan rekenen op uitnodigingen, net als andere nationaal olympische comités die geen gekwalificeerde sporters hebben", aldus Bach in een interview op het hoofdkantoor in Lausanne.

Volgens Bach heeft de olympische beweging "vanaf dag één van het conflict" in Gaza de atleten "op verschillende manieren gesteund om hen in staat te stellen deel te nemen aan de kwalificaties en door te gaan met hun training".

De Palestijnse taekwondoka Omar Ismail kwalificeerde zich vorige maand voor de Spelen

De IOC-voorzitter meldde verder dat sommige kwalificaties voor de Spelen in Parijs nog bezig zijn. De Olympische Spelen beginnen op 26 juli.

Sport en oorlog

De oorlog tussen Israel en Hamas heeft de Palestijnen gedwongen hun sportieve ambities terug te schroeven, zei Nader Jayousi, technisch directeur van het Palestijns Olympisch Comité begin deze maand tegen nieuwszender France24.

Door de oorlog kwam er abrupt een einde aan een programma dat erop gericht was het aantal sporters dat zich kwalificeert voor de Olympische Spelen te vergroten. Aan de vorige Spelen in Tokio deden vijf Palestijnen mee.

"Onder sporters, coaches en clubpersoneel heeft de Palestijnse sportscene minstens 170 mensen verloren", zei Jayousi. Slachtoffers waren onder meer de coach van het olympisch voetbalteam Hani Al-Masdar en volleyballers Hassan Abu Zuaiter en Ibrahim Qusaya.

Focus?

Als sporter van een land in oorlog is het lastig focussen. "Maar ze vertegenwoordigen niet alleen zichzelf; ze vertegenwoordigen een land, een geschiedenis, een zaak", aldus Jayousi. "We maken dit al 75 jaar mee. Als we ermee gaan knoeien in ons hoofd, zijn we binnen twee dagen verslagen. We moeten mentaal heel sterk zijn."

Omar Ismail bemachtigde vorige maand het eerste Palestijnse ticket voor de Spelen in het taekwondo voor mannen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl