Michael van Gerwen
NOS Sportโ€ขโ€ขAangepast

Van Gerwen verlaat winderig Ahoy vol chagrijn: meteen onderuit voor eigen publiek

Terwijl hij als winnaar toegejuicht had willen worden voor een uitzinnige zaal, stond een verslagen Michael van Gerwen buiten Ahoy te vloeken en te tieren. Opnieuw eindigde de Nederlandse speelronde in de Premier League met een enorme kater voor de Brabander.

Al na รฉรฉn wedstrijd zat zijn avond er weer op, na een 6-4 nederlaag tegen regerend wereldkampioen Luke Humphries. Het is de bikkelharde realiteit voor zevenvoudig Premier League-winnaar Van Gerwen, die de sport al jaren niet meer domineert.

Omdat Nathan Aspinall in de finale met 6-5 van Michael Smith (beiden spelend in een speciaal, Nederlands shirt) won, zakt Van Gerwen in de stand. Na twaalf van de zestien speelrondes is hij vierde, achter Humphries, Luke Littler en Aspinall. Nummer vijf Smith hijgt hem in de nek.

Onmachtige Van Gerwen

Gesteund door het publiek kwam Van Gerwen op het winderige podium nog wel op een 2-1 voorsprong, maar Humphries was simpelweg beter. Onder een striemend fluitconcert kwam 'Cool Hand Luke' op 5-2. Even kwam Van Gerwen terug, maar 'Mighty Mike' bleek onmachtig.

Natuurlijk vindt hij de zee van Oranjefans in Ahoy prachtig, maar een zaal gevuld met sponsoren, vrienden en familie zorgt ook voor extra druk, vertelde Van Gerwen aan de vooravond. Zo komt het niet vaak voor dat zijn vrouw in de zaal zit.

Van Gerwen trakteerde Ahoy, waar de Premier League sinds 2016 langskomt, de voorbije jaren op fraaie overwinningen op legendes Phil Taylor en Raymond van Barneveld, maar hij leed er ook pijnlijke nederlagen, zoals vorig jaar, toen hij zijn koppositie kwijtraakte.

Sinds het begin van het nieuwe format in 2022, met een mini-toernooi elke avond, lukte het Van Gerwen nog niet om de winst te pakken in Ahoy. Al leek hij, met een eindzege vorige week in Birmingham, precies op tijd in vorm.

Geen interviews

Na de snelle uitschakeling in Rotterdam zal het voor Van Gerwen, die de media niet te woord stond na zijn pijnlijke nederlaag en direct vertrok, nog lastig zat worden om zich bij de beste vier te scharen. Alleen zij plaatsen zich voor de play-offs volgende maand in Londen.

"Deze komt wel aan bij Michael", concludeerde winnaar Aspinall na afloop. "Hij is mijn vriend, dus ik leef met hem mee. Toen hij zijn partij verloor, merkte je dat de sfeer in de zaal omsloeg."

'Rotterdam het ergst van allemaal'

Net als vorig jaar won Aspinall dus in Rotterdam. Hij kan blijkbaar het best omgaan met de wind op het Rotterdamse podium, waar veel spelers over klaagden. Uit angst voor een boete van de bond hield 'The Asp' zich op de vlakte daarover.

"Maar ik kan jullie wel vertellen dat de omstandigheden slecht waren. Het was erg winderig. Dat is vaker in de grotere zalen, maar in Rotterdam is het van alle zestien speelrondes wel het ergst. Maar zolang ik win, vind ik het prima!"